معرفی جایزه سرآمدی مدیریت دانش

معرفی جایزه سرآمدی مدیریت دانش

مدیریت دانش به عنوان یکی از رویکردهای مدیریتی، سال‌هاست که در سازمان‌های ایرانی در حال پیاده‌سازی است و بسیاری از نهادها، سازمان‌های دولتی و خصوصی، اقداماتی را در این حوزه انجام داده‌اند. با توسعه مفاهیم مدیریتی و به‌تبع آن به‌روزرسانی استانداردها، چارچوب‌های بین‌المللی و اسناد بالادستی کشور در یک‌دهه گذشته، موضوع مدیریت دانش به یکی از الزامات سازمانی تبدیل شده است.

در همین راستا و به منظور پاسخ به نیاز سازمان‌های کشور در مقایسه عملکرد و دستاوردهای خود با سایر سازمان‌ها در حوزه پیاده‌سازی مدیریت دانش، «جایزه سرآمدی مدیریت دانش» در سال 1401 پایه‌گذاری و اقدام به طراحی مدل ارزیابی آن شد.مهمترین ماموریت این جایزه ایجاد فرصتی مناسب برای نگاه از بیرون در زمینه اقدامات مدیریت دانش به سازمان است. هدف جایزه تعالی مدیریت دانش، صرفا جایزه و تقدیرنامه نیست و سازمان‌ها با هدف تعالی و بهبود نظام مدیریت دانش در این فرآیند ارزیابی حضور پیدا می‌کنند.

اهداف و مزایای جایزه سرآمدی مدیریت دانش

خلق ارزش از دانش و کمک به تحقق اهداف کلان سازمانی از جمله مهم‌ترین اهداف مدیریت دانش است. جایزه سرآمدی مدیریت دانش به‌عنوان یک ابزار ارزیابی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به اهداف زیر دست‌یابند:

ارزیابی همه جانبه اقدامات مدیریت دانش سازمان؛

  • ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات موفق؛
  • ترغیب واحد متولی مدیریت دانش برای انجام خودارزیابی و شناخت نقاط قوت و قابل بهبود؛
  • ایجاد فضای رقابتی برای تعالی مدیریت دانش در سطح سازمان‌های کشور؛
  • معرفی شرکت‌های موفق در حوزه مدیریت دانش و زمینه‌سازی برای الگوبرداری از آن‌ها؛
  • ارتقاء جایگاه و اهمیت مدیریت دانش در ذهن مدیران و کارکنان سازمان‌ها؛
  • تشویق سازمان‌های کشور برای توسعه اقدامات مدیریت دانش.

 

سازمان‌هایی که در جایزه سرآمدی مدیریت دانش شرکت می‌کنند، علاوه بر بهبود شاخص‌های فرهنگ مدیریت دانش خود از مزایای زیر نیز بهره‌مند می‌شوند:

  • ارزیابی مبتنی بر چارچوب‌های بین المللی مدیریت دانش؛
  • بهره‌‎گیری از متخصصان با سابقه مدیریت دانش کشور در فرایند ارزیابی؛
  • دریافت گزارش بازخورد واقعی و شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود در برنامه‌ مدیریت دانش سازمان؛
  • فرصتی برای الگوبرداری و یادگیری از سایر سازمان‌ها؛
  • امکان مقایسه وضعیت مدیریت دانش سازمان با سایر سازمان‌های کشور؛
  • بررسی سالیانه میزان رشد شاخص‌های مدیریت دانش با حضور مستمر در جایزه؛
  • آشنایی با بهترین رویکردهای اجرایی مدیریت دانش در کشور؛
  • عضویت در شبکه متخصصان مدیریت دانش کشور؛
  • دریافت تندیس و تقدیرنامه متناسب با نتایج ارزیابی؛

مخاطبین جایزه سرآمدی مدیریت دانش

با توجه به مدل ارزیابی جایزه سرآمدی مدیریت دانش، سازمان‌هایی که بیش از 1سال در حوزه مدیریت دانش فعالیت کرده‌اند، می‌توانند در این جایزه شرکت کنند. حضور در جایزه برای سازمان‌های فعال در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، معدنی و فلزی، بانکداری و بیمه، آب، برق و انرژی، فناوری اطلاعات، دستگاه‌های اجرایی، صنایع غذایی، بهداشت و درمان؛، سازمان‌های پروژه‌محور.